Trabant Stories I
M-am tot gandit daca sa scriu povestea asta aici sau pe blogul pentru tata, dar am decis in final sa ma exprim tot aici.
In Romania comunista puteai sa cumperi masina numai cu asteptat 10 ani parca, iar masinile erau cele produse la noi: Oltcit (citroen) si Dacia (Renault) si, pentru scurt timp, Lastun. E o gluma spusa chiar de Reagan:
In Uniunea Sovietica dureaza 10 ani sa-ti iei masina si trebuie s-o platesti in avans; numai una din 7 familii are masina. Si cand Bulov a depus banii, a intrebat “vin in 10 ani – dimineata sau seara?”. Functionarul il privi incruntat: “ce plm conteaza?! In zece ani?!?”. La care Bulov raspunse “dimineata vine instalatorul!”
It is, in a way, a follow-up to the US-USSR Kitchen Debate of 1959 (wiki) – o lunga poveste ce include vizita lui Boris Yeltsin in supermarket – ideea de baza fiind ca in ciuda gargarei lui Marx, socialismul/comunismul nu au reusit sa dea oamenilor bunastarea materiala atat de abundenta in “capitalism”.
Revenind la Romania, romanii “se descurcau”. De pilda, puteai cumpara masina mai rapid daca aveai o dizabilitate locomotorie, in care caz solicitai o aprobare (Ministerul Muncii parca) si puteai cumpara un Trabant (care avea schimbator de viteze langa volan) in cateva luni.
Ceea ce este ce-a facut tata.
Avea el vreo dizabilitate care sa justifice "nevoia de Trabant"? Probabil ca nu, cel putin eu nu stiu sa fi avut. Dar ca parinte singur, cu servici, avea o gramada de chestii pe cap si foarte putin timp sa le faca, iar o masina il ajuta. Nu cred ca-l ajuta la "agatat"/"recasatorie" dar ce stiu eu? Atat s-a putut.
Erau tot felul de probleme cu “masina” asta, dar tata era fericit cu ea. Si-a vandut primul Trabant si apoi a cumparat altul, fiindca se obisnuise cu el. Avea un 601 “Combi” – cu fundul mare.
Surse / + info: wiki-trabant
Comentarii
Trimiteți un comentariu
You may also comment in English on Twitter @AndreiZodian or Facebook / Meta on the same